Dompel jezelf onder in ontspanning

Een Oxytocine Boost

"Meer huid voelen is van levensbelang". - Psychiater Dirk de Wachter

Bij Make Sense worden er massages gegeven op een respectvolle, zachte manier in een sfeer van veiligheid en vertrouwen, volgens de Zweedse methode Tactiel Stimulering. Veel studies hebben de effectiviteit aangetoond van massage om de dagelijkse stress te verminderen, het immuunsysteem te versterken en het geluksgevoel van mensen in het dagelijks leven te verhogen. De natuurlijk aanmaak van oxytocine wordt gestimuleerd door regelmatige massage. Oxytocine is hét hormoon, dat ontspanning, herstel en verbondenheid geeft. Verbondenheid met jezelf én met anderen. Trakteer jezelf dus regelmatig op een ‘boost’ oxytocine voor je nodige ontspanning en herstel.

Wanneer kan deze zachte, aandachtige massage worden ingezet?

De ontspannende lichaamsmassages volgens de methode Tactiel Stimulering hebben een positief effect bij onder andere:

  • Spanningsklachten
  • Slaapproblemen en onrust
  • Angst
  • Rouwverwerking
  • (Postnatale) depressie
  • Fybromyalgie
  • (C)PTSS & Trauma
  • Misbruik (traumaherstel)
  • Stress, overspannenheid en burn-out
  • Hechtingsproblematiek
  • Stress-gerelateerde klachten
  • (Chronische) pijnklachten

Kom weer in balans

Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor je zenuwstelsel uit balans is. Een stressvolle baan, depressie, angst, rouw, vermoeidheid, emotionele en lichamelijke stress, etc. Het autonome zenuwstelsel (“autonoom”, omdat we er geen directe invloed op hebben) bestaat uit het sympathisch en parasympathisch zenuwstelsel.

Het sympathische zenuwstelsel kan je zien als je gaspedaal. Je “vecht-of-vlucht”-stand. Het zet je aan tot actie. Als je dit gaspedaal overmatig gebruikt maak je voortdurend stresshormonen aan. En dat soms weken-, maanden- of jarenlang... Kun je je voorstellen dat dit jouw lichaam ongelooflijk veel energie kost? De parasympathicus is je rempedaal. Deze komt in werking als je lichaam en geest tot rust komen. Het zorgt er onder andere voor dat je ademhaling en hartslag vertragen en je spijsvertering op gang komt. Het parasympathische zenuwstelsel speelt ook een grote rol bij lichamelijk en geestelijk herstel. Bijvoorbeeld na een ongeluk of een burn-out.

Soms is het lastig om balans te houden tussen de sympathicus en de parasympathicus, zeker als stress een grote rol speelt in je leven. Ontspanningsmassage helpt hierbij. Je parasympathicus komt in werking tijdens een massage. Door de aanraking tijdens de massage wordt je meer bewust van je lijf, je voelt je gezien en geliefd en nog belangrijker, je gaat meer van jezelf houden. Je mag (er) zijn!

De bewezen voordelen van oxytocine

Het is inmiddels wel duidelijk dat de toename van oxytocine een positieve invloed heeft op je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Zo hebben recente studies de volgende resultaten laten zien als effect van een toename van oxytocine:

  • Vermindering van angstgevoelens - Klinische onderzoeken hebben aangetoond dat een toename van oxytocine angst vermindert, verlegenheid verlicht en het vertrouwen vergroot. Dit leidt tot een gezondere en meer ontspannen interactie met anderen.
  • Oxytocine gaat de effecten tegen van cortisol. Een stresshormoon dat, als het gedurende lange tijd in hoge concentraties in het lichaam wordt geproduceerd, kan leiden tot een hoge bloeddruk, verminderde immuunfunctie en klinische depressie. Zo hebben mensen die lijden aan posttraumatische stressstoornis (PTSS) een hoger dan gemiddeld niveau van cortisol en zou verhoging van oxytocine baat kunnen hebben in de behandeling van PTSS.
  • Verbeterde spijsvertering - Oxytocine stimuleert de afgifte van verschillende spijsverteringshormonen en maagsappen, wat leidt tot een effectievere opname van voedingsstoffen.
  • Ondersteunt wondgenezing en verzacht pijn - Oxytocine versnelt het genezingsproces van het lichaam, onder andere door te helpen de slijmvliezen te verjongen en de productie van ontstekingsremmende reacties te stimuleren. Door massage ontstaat er verbinding, gaat het lichaam zichzelf meer ontspannen en wordt pijn draaglijker gemaakt.

Aanraaktherapie: massage als medicijn bij depressie

Bij depressie wordt vaak gedacht aan emotionele symptomen zoals somberheid, angst en verdriet. Depressie is echter ook een lichamelijke aandoening. Een doeltreffende behandeling van depressie moet daarom ook aandacht besteden aan de fysieke symptomen ervan. Onderzoek heeft aangetoond dat massagetherapie zowel de lichamelijke als mentale symptomen van depressie aanzienlijk kan verlichten.

Depressie kent twee kernsymptomen:

  • Anhedonie: het onvermogen is om plezier te ervaren
  • Vitale remming: fysieke klachten, zoals stijfheid, spijsverteringsproblemen, seksuele disfunctie en andere lichamelijke klachten.

Aanraaktherapie in de vorm van een zachte, aandachtige massage kan helpen bij het verlichten van deze symptomen. Hier zijn twee verklaringen voor. Ten eerste stimuleert zachte aanraking via de huid zenuwvezels die interoceptie reguleren, wat het bewustzijn van je innerlijke lichaam inhoudt. Dit kan de gevoelloosheid verminderen die gepaard gaat met anhedonie en je helpen weer positieve prikkels te ervaren.
Daarnaast is het vrijkomen van oxytocine een belangrijke factor. Oxytocine, ook wel bekend als het 'gelukshormoon' of 'knuffelhormoon', wordt vrijgegeven bij zachte, ritmische huidaanraking en kan ontspanning en pijnverlichting bevorderen.

Op November 3, 2023