Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Meditatieve massage

Een zelfmassage die op meditatieve manier wordt uitgevoerd. De basis voor dit ritueel is de meditatie. Het meditatieobject, het “voorwerp” waar je je op focust tijdens deze meditatie is je lichaam. Je begeleidt de meditatie met je handen, door die delen van je lichaam waar je je aandacht naar toebrengt, aan te raken en te masseren.

Wat is het: een zelfmassage die op meditatieve manier wordt uitgevoerd. De basis voor dit ritueel is de meditatie. Het meditatieobject, het “voorwerp” waar je je op focust tijdens deze meditatie is je lichaam. Je begeleidt de meditatie met je handen, door die delen van je lichaam waar je je aandacht naar toebrengt, aan te raken en te masseren. Kortom: een relatief eenvoudige ontspanningsoefening die je concentratie verbetert, het contact met je lichaam herstelt en je spierspanning verlaagt. Daarmee stimuleert deze methode het zelf genezend vermogen van je lichaam.

Voor wie is het bedoeld: voor iedereen die door meditatie meer aanwezig wil zijn en die plezier ondervindt in het aanraken en aangeraakt worden. Op deze wijze wordt de meditatieve aandacht uitgebreid met een fysieke sensatie waardoor lichaam én geest op een plezierige manier in balans kunnen komen.

Wanneer: dit ritueel is zo laagdrempelig dat het op ieder moment van de dag toegepast kan worden:

· ’s Ochtends bij het wakker worden om je lichaam en geest te helpen ontwaken, waarna je je dag optimaal kunt beginnen.

· ’s Avonds voor het slapen gaan om lichaam en geest tot rust te brengen, waarna je kunt genieten van een weldadige nachtrust.

· Op het werk, nadat je geruime tijd computerwerkzaamheden hebt zitten verrichten. In korte tijd breng je je geest tot rust en stimuleer je gelijktijdig je lichaam, waarna je weer optimaal kunt functioneren.

· Na een hevige confrontatie met een collega, je manager of je partner. Als het ware mediteer en masseer je de emotie van je af. De opgebouwde spanning kan zich ontladen en je kunt met een glimlach terugblikken op de zojuist ervaren emotie.

Waar: dit ritueel kan letterlijk overal worden uitgevoerd. Zelfs als je de massage beperkt tot eenvoudige onopvallende aanrakingen door je kleding heen, is de methode effectief. Uiteraard kun je ook kiezen voor een intensere massage, eventueel met gebruik van massageolie, op de blote huid. In dat geval heb je niet meer nodig dan een rustige plek, een stoel of meditatiekussen, een handdoek en een omslagdoek.

Hoe: De methode is opgebouwd uit 4 stappen.

1. Mediteren

2. Masseren

3. Focussen

4. Visualiseren

Deze stappen zijn verder uitgewerkt in het stappenplan Meditatieve massage. In het stappenplan zijn ook diverse variaties toegevoegd, die al naar gelang de behoefte en de omstandigheden, toegepast kunnen worden.

Op June 23, 2012


Ingediend door Hands-on Happiness

Chalonsstraat 9, Rotterdam